انوشه منصوري درادامه خاطرنشان کرد: همانطور که ثبت جهاني موسيقي کلاسيک در يونسکو ثابت کرد که موسيقي ارزش و قدمت ديرينهاي در فرهنگ ما دارد معماري ما نيز بايد چنين باشد.
وي اضافه کرد: در بررسيهاي انجام شده در طول اين مدت مشخص شد زماني که ازخصوصيات معماري ايراني صحبت مي شود ناخود آگاه به سابقه معماري در بناهاي ماندگار رجوع ميکنيم.
وي يادآورشد: اين بازگشت به گذشته از روي دلتنگي و مرور خاطرات گذشته نيست بلکه شناخت و بررسي علمي نحوه توجه به اقليم در معماري گذشته است براي مثال چگونه مردم در گذشته بدون بادگير در اقليم گرم زندگي ميکردند به صورت علمي بررسي ميشود.
منصوري با بيان اينکه درگذشته معماري ايراني، تفکر انسان محوري، احترام به محيط زيست و روان انسان ،آرامش و اسايش در زندگي انسان مطرح بوده است افزود: يک معمار فقط به طراحي ساختمان نميپردازد بلکه بايد تمام جوانب زندگي و روح و روان انسان را نيز در نظر بگيرد.
به گفته اين کارشناس ارشد معماري؛ معماري گذشته ما همراه با تکنولوژي بسيار بالا در زمان خود با محوريت انسان بود که براي انسان ساخته ميشود و شکل ساختمان، معماري و منظر شهري هماهنگ و همراه با اقليم آن منطقه بوده است .
وي با اشاره به رويش يک نوع خاص ازگياه، چهرهها، آداب و رسوم، فرهنگها و فيزيک بدن متفاوت در اقليمهاي مختلف افزود: طبيعت با اين شواهد به ما حکم ميکند که بايد فرم خانهها نيز در اقليمهاي مختلف متفاوت باشد.
وي در پايان اظهارداشت: بايد راهکاري براي هماهنگي بين فنآوري، ساخت و اقليم ايجاد کرد که در عين دارا بودن الگوهاي ساختماني سبک و ايمن، سازگار با محيط زيست، سرعت ساخت، کم هزينه بودن و ...، ويژگيهاي معماري ايراني و هماهنگ با اقليمهاي مختلف نيز را دارا باشد./119
انتهای پیام/